Niedawno znajoma podzieliła się ze mną nowiną, że
w lokalnym sklepiku papierniczym pojawiły się książki z serii „Czytam sobie”. „Na
takie: Kupisz mi coś… dam się zawsze z przyjemnością naciągnąć” – śmiała się,
zadowolona. Wcale jej się nie dziwię, mam tak samo! Wspomniana seria, podobnie
jak trzy inne serie wydawnictwa Egmont: „Poczytaj ze mną”, „Czytam główkuję” i
„Liczę sobie”, to koncept tak znakomicie
pomyślany i realizowany, że kolejnych części wypatrują równie niecierpliwie
zarówno dzieci, jak i rodzice.
Najbardziej znana jest z pewnością seria „Czytam
sobie”, która ukazuje się od 2012 roku. Dotychczas wydano 54 tytuły na trzech
poziomach zaawansowania czytelniczego: Składam słowa (150–200 wyrazów, tylko podstawowe głoski), Składam
zdania (800–900 wyrazów, głoski podstawowe oraz „h”), Połykam strony (2500–2800
wyrazów, wszystkie głoski).
Celem serii jest zachęcenie dziecka do
samodzielnego czytania poprzez umożliwienie mu osiągnięcia sukcesów na tym
polu, i to od najmłodszych lat. Użycie podstawowych głosek, krótkiego tekstu i
bardzo dużej czcionki umożliwia już czterolatkom samodzielne przeczytanie
książeczek z poziomu pierwszego.
To były właśnie pierwsze lektury mojego syna,
który nauczył się czytać mając lat 4,5. Zafascynowany literami, najpierw
próbował je składać w wyraz (na górze strony zamieszczone są ramki ze słowami
do głoskowania). Jeden, drugi… Towarzyszyło temu uważne oglądanie każdej
ilustracji. Szybko przeszedł do czytania tekstu właściwego, umieszczonego na
dole strony (by móc wodzić za nim palcem), najpierw głoskując, potem
sylabizując, w końcu płynnie przechodząc w czytanie całymi wyrazami.
W jego przypadku sprawdziło się działanie zgodne
z podstawą programową MEN (najpierw literowanie, potem sylabizowanie), ale
zdaję sobie sprawę, że niektóre dzieci (należała do nich moja córka) omijają
etap głoskowania, prześlizgują się przez sylabizowanie i zaraz przechodzą do
czytania całościowego. Im poziom 1. serii może wydać się zbyt sztuczny i
większą frajdę będą miały, zaczynając od poziomu 2.
Pisanie tekstu z myślą o takich książeczkach –
mających ciekawą, spójną fabułę, a jednocześnie przestrzegających zasad
nieużywania „znaków zakazanych” na danym poziomie – to spore wyzwanie dla
autorów. Justyna Bednarek tak wspomina pracę nad „Cudami z mleka”: Musiałam się pilnować,
żeby nie napatoczyło mi się żadne Ę ani Ą. Zacięłam się w momencie,
gdy musiałam opisać proces zmniejszania profesora Tataraka i Pankracego do
rozmiarów bakterii. Każdy z synonimów słowa „zmniejszać” zawierał znaki
zakazane. Od czegóż jednak wyobraźnia. Pomyślałam sobie, że w końcu jestem
bajkopisarką i mogę zmyślić także słowo. Zamiast: „zmniejszanie” napisałam
„petityzacja”. Same dozwolone znaki, a jak fajnie brzmi!.
Czytanie samodzielne to
ważna umiejętność, ale czytanie z dzieckiem to rzecz z pewnością nie mniejszej
wagi. Często o tym zapominamy, gdy wiemy, że dziecko potrafi już samo czytać.
Tymczasem badania naukowe pokazują, że wspólne czytanie na głos (w którymś
momencie może być na zmianę – raz rodzic, raz dziecko) przyczynia się w
znaczącym stopniu do budowania głębokiej i trwałej emocjonalnej relacji.
Mający pierwszą odsłonę w
maju 2015 roku cykl „Poczytaj ze mną” wychodzi naprzeciw tym potrzebom,
zapraszając dziecko i dorosłego do odkrywania różnych gatunków i form
literackich. W serii znajdziemy opowieści fantasy, baśń, reportaż, przypowieść,
kryminał, a nawet epos, jak w pięknie zilustrowanej przez Joannę Rusinek
wierszowanej „Pieśni o Sowie” Jarosława Górskiego, w której ptasia brać walczy
o swoje prawa pod rządami dyktatora Burego Misia.
Każda książeczka cyklu zawiera informacje o danym gatunku i jego cechach
kluczowych, o autorach tworzących w tym duchu, przykładowych utworach i ich
bohaterach. Historia ma długość
odpowiednią do przeczytania jej za jednym posiedzeniem, a znakomite ilustracje
cenionych polskich ilustratorów ułatwiają zanurzenie się opowieść.
Graficzna strona
wszystkich czterech serii zachwyca i przyciąga.
Do tej pory przy poszczególnych
tomikach pracowali ilustratorzy tak cenieni i lubiani, jak: Emilia Dziubak,
Piotr Fąfrowicz, Agnieszka Żelewska, Marianna Sztyma, Ewa Poklewska-Koziełło,
Diana Karpowicz, Jola Richter-Magnuszewska, Magda Kozieł-Nowak, Daniel de
Latour i inni. Jest to cenne i warte podkreślenia, bo wiele publikacji
edukacyjnych kierowanych do dzieci wciąż skupia się na treści merytorycznej, po
macoszemu traktując ilustracje i całą oprawę graficzno-edytorską książek. Na
tym tle książki Egmontu to dopracowane w każdym szczególe perełki, od doboru
autorów i ilustratorów, przez przyjazny oku papier i font, praktyczne
skrzydełka, motywujące naklejkowe odznaki, zadania do wykonania, miejsce na
notatki itd.
Dbając o całościowy
rozwój dziecka, pamiętajmy o wspieraniu myślenia logicznego i problemowego.
Seria „Czytam i główkuję” to zagadki i łamigłówki, które towarzyszą przedstawionemu
w książce opowiadaniu. Dziecko, podążając za opowieścią, jednocześnie bawi się wspólnie
z jej bohaterami, pomagając w rozwiązywaniu problemów, które stają im na drodze
(przejście przez leśny labirynt, przygotowanie składników na jajecznicę,
policzenie kur, które rozbiegły się po podwórku, rozszyfrowanie hasła
umożliwiającego wejście do spiżarni, sprawiedliwie rozdzielenie porcji gulaszu
itd.).
W tej serii książki także
podzielono na trzy poziomy trudności. Pierwszy (kierowany do dzieci w wieku 4–5
lat), tworzony przez Wojciecha Widłaka i Ewę Poklewską-Koziełło, to zabawne
historie o królu Gromoryku, który ciągle wpada w tarapaty. Drugi (5 –7 lat)
napisany przez Zofię Stanecką, zilustrowany przez Martę Szudygę, to przygody
Fryderyka Epsilona Dwudziestego z planety Pedanteria, trzeci zaś (7 – 8 lat)
autorstwa Rafała Witka i Daniela de Latoura, to z kolei szalone przygody
siedmiu sympatycznych Szczurków. Tekst literacki łączy się tutaj z zadaniami
matematycznymi, aktywizując wyobraźnię i ucząc logicznego wnioskowania.
Od tej serii możemy przejść płynnie do
kolejnej – „Liczę sobie” – poświęconej przede wszystkim rozwijaniu zdolności
matematycznych. Tak jak pozostałe, także ta seria podzielona została na trzy
poziomy trudności. Spotkamy tutaj również tych samych bohaterów, co w „Czytam i
główkuję”: króla Gromoryka, Fredka i Szczurki.
Poziom pierwszy Otwórz oczy przygotowuje dzieci w wieku przedszkolnym do nauki matematyki w szkole, pozwala
też w zabawie dostrzec tę matematykę wokół siebie. Poziom drugi Odważ się
myśleć kierowany jest do początkujących uczniów, ostatni zaś, Zmierz się ze
światem to wyzwanie dla wszystkich tych, którzy chcą spróbować nieco
trudniejszych zadań, równań i obliczeń i samodzielnie szukać rozwiązania
problemu.
Seria, opracowana przez ekspertkę nauczania początkowego i psychologii
rozwojowej dziecka Annę Boboryk, rekomendowana przez Stowarzyszenie Nauczycieli
Matematyki, ma za zadnie oswoić ten przedmiot, którego wciąż obawia się wielu
uczniów. Seria jest tak pomyślana, by dziecko na drodze samodzielnej dedukcji
odkryło obecność matematyki w swoich codziennych działaniach. Mimo mocnego
matematycznego akcentu książeczek z tej serii, one także są zaproszeniem do
poznania ciekawej historii w świetnej ilustracyjnej oprawie.
Jeśli więc macie w domu dziecko
w wieku przedszkolnym, zachęcam do
wspólnej zabawy i nauki z seriami Egmontu i podążania przez kolejne tomiki.
Tworzenie kolekcji przeczytanych/przepracowanych samodzielnie książeczek będzie
dla dziecka źródłem dumy i satysfakcji i
pozytywnie je zmotywuje. A na stronie internetowej www.czytamsobie.pl rodzice i nauczyciele
znajdą ciekawe informacje o tym, jak zachęcić dziecko do czytania, rozwijać myślenie
logiczne i samodzielność w podejściu do problemów. Mogą również pobrać dodatkowe
materiały do pracy z książkami. Warto śledzić społeczną akcję "Czytam sobie" (w kwietniu
wystartowała jej druga edycja) i skorzystać z porad i opinii ekspertów oraz podzielić
się własnym doświadczeniem i materiałami z działań czytelniczych.
Szczegółowe informacje o
poszczególnych tytułach serii wydawnictwa Egmont:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz